Tänkte vara lite självkritisk kring hur jag har agerat tidigare för att få kunderna att se på våra produkter som det självklara valet. När man vill nå ut till en ny kund med en produkt och i det här fallet storsäckar så kan man komma till en nivå där man inte kommer vidare. Jag hade allt under kontroll i hopp om att kunden väljer oss före vår konkurrent. Men när det står mot pris så kan det hända att vi möter konkurrens där priset kan vara lite mer tillfredställande hos vår kollega. Jag tror inte att jag är ensam om denna situation och alla som säljer något har nog stött på detta problem där man inte alltid är billigast. Man kanske kan säga att man får vad man betalar för men att övertyga kunden att betala lite mer så kanske man kan få tillbaka intresset genom att erbjuda ett mervärde. Nu kommer design och lite egoism in i tankarna och man börjar se framför sig att man kan göra något åt storsäcken som gör den mer attraktiv. Nu är ju detta efter tycke och smak men att matcha färger rätt brukar ju gå hem så varför inte prova att få förpackningen mer kommersiell. Jag har ett exempel där man har en orange logga och en vit säck som ser bra ut men hur tänker man då för att få den lite tuffare? Jo man lägger in orangea öglor och orangea sömmar för att få det lite tuffare.
Här kommer nu kängan jag vill ge mig själv då kunden tyckte det var toppen och sagt och gjort så hade vi en snygg säck men i hållbarhetssyfte helt fel. Nu var detta länge sedan så det är preskriberat men nu idag när man vet lite mer om återvinningsflöden så har man förstått att jag var ute och cyklade. Idag har vi tänkt om och nu skulle man siktat in sig på att få kunden att ha en helt vit säck och kanske till och med frågat om trycket kan avlägsnas från säcken. Nu är inte trycket genomgående i materialet så effekten blir inte lika illa som när man väljer färgade öglor.
Jag pratade med en av våra kunder idag och vi kom överens om att vi ska börja samla in deras säckar. Vi kom in på spåret hur vi ska kunna sortera bort deras innersäck från säckarna så vi inte får en mix av PP och PE. De kommer att separera dessa säckar från varandra och på så vis får vi väldigt bra service från kunden. Detta är väldigt positivt och det är fantastiskt att höra hur många vill vara behjälpliga för att vi ska få detta att fungera. Oavkortat kom vi också in på färgen på öglorna där hon var orolig för att de måste klippas bort och att det kommer bli så mycket arbete så att alla kommer att ledsna på detta efter en kort stund. Jag förklarade att det är inte aktuellt och ser vi att det är öglor av PP så går det ändå att få med allt i samma återvinningsprocess. Men det jag förstod när jag förklarade att vi kan påverka deras leverantör att se över de möjligheter som finns så märkte jag att hon inte trodde på att vi kan få leverantörerna att ändra något på storsäckarna. Här vill jag tillägga att det inte är svårt om man bara har en dialog där man tar med förståelsen mellan färger och återvinning. Jag har sett att många av våra kunder på storsäck har väl utvecklade system med visuellt igenkännande på storsäckarna. Detta är inget vi vill ändra på utan tvärtom, kan vi bara lyfta frågan om vad som behövs så finns det alternativ. Tänk er vilka volymer det blir om alla tar tag i detta och byter ut färgade öglor mot vita om inte de färgade behövs. Om de kunder som behöver färgade väljer att jobba med samma koncept som vi erbjuder hos Accon med 20/80 öglor så kommer det ge effekt. För oss som jobbar med att designa och tillverka storsäckar så är det vår vardag att byta design på säckarna och vid varje tillfälle som kunden eller slutkunden ändrar sin fyllningsutrustning eller sin tömningsutrustning så måste vi gå in och ändra i specifikationerna. Om vi ska ändra diametern i fyllningsstosen måste vi gå in och uppdatera specifikationen och det är samma procedur om vi ändrar färg på öglorna. Med andra ord så är detta inget problem utan det tillhör vår vardag. Jag hoppas att dessa rader kan väcka lite intresse för att vara med att förbättra återvinningen och kontakta oss för mer svar på era frågor.
Micael Rahm, vd för Accon Greentech AB, driver Hållbarhetsbloggen.