Tillgången till energi och att omvandla energi

Göra rätt eller fel är inte helt lätt längre

Jag tänkte gå lite utanför boxen idag men jag tror ändå att det i ett helt perspektiv även rör mig. Som ni redan har sett så har bloggen mestadels handlat om Accon Greentech AB. Kanske inte så konstigt då man blir ganska så fokuserad på arbetet och framförallt när man inte har kommit in i ett spår ännu där rutinerna styr hela dagen. Det lär nog bli så också en vacker dag men för stunden är det nya händelser som står i centrum.

Men jag tänkte skriva några rader om ett litet dilemma som alla har med sig i vardagen och nu är det ju extra uppmärksammat. Även jag fick en elräkning för december som var en riktig kalldusch där man med femsiffrigt belopp överträffat allt man inte kunde drömma om. Vi har legat på cirka 2500-3000:- under år 2021 och nu så är vi på en månad över 11 000:-!

Nu ska inte detta bli en gnällig del av bloggen utan jag vill dela med mig av något som en god vän tipsade om som verkar vara smart. Varken jag eller min kamrat har någon superkoll på detta utan vi har läst och tror att det vi läser är väldigt imponerande. Jag vill bara få igång lite diskussioner om hur man kanske kan hjälpas åt med att göra som sagt allt lite bättre.

Det jag fick tips om är ett företag som heter Swedish Stirling. Jag har inte haft någon vetskap om det här företaget tidigare utan det är nog namnet Stirling som jag har känt till lite om. Detta bygger nog mest på motorn som har namnet Stirling men så mycket mer vet jag nog inte. Men det som jag tycker låter spännande är att man idag har förfinat Stirling-tekniken som sedan gör att man kan utvinna energi genom att omvandla termisk energi till elektricitet. Den här lösningen som man erbjuder ska kunna utnyttja energin från rest och flamgaser och sedan omvandla det till el. Denna uppfinning och produkt kanske kan vara ett bra alternativ för många industrier i Sverige kanske?

Storsäcksproducent i Turkiet

2003 eller 2004 besökte jag en produktion i Turkiet som producerar storsäckar. Det var en nybyggd anläggning som ligger en timma från Istanbul med bil och det ligger en bit ut på landsbygden. Här har man var före sin tid och byggt ett vindkraftverk på varje kortsida av byggnaden som genererade el till produktionen.

Jag undrar var alla innovativa lösningar är idag med att försöka få igång alternativa lösningar för att påverka vår vardag som byter skepnad flera gånger per år.

Tjänstebil om man jobbar med storsäckar

Jag skojade lite med en kamrat till mig kring mitt totala felval av tjänstebil. Jag har länge gått och funderat på att göra ett val av att ändra min tjänstebil till en elbil. Det kanske är helt fel att prata tjänstebil i det stora hela då det bästa för miljön är att inte köra bil överhuvudtaget. Lite svårt kanske med en tjänst där man reser mycket på orter där det knappt finns kollektivtrafik. I Coronatider är nog bilen bra också men att ha ett utsläpp är mindre bra så man ska kanske försöka välja det mest lämpliga. Jag valde nu att ta steget att byta ut dieselbilen mot en helt elektrisk bil. Nu ska jag bli en av fler med ångest för att hitta en laddstolpe som är ledig. Men tillbaka till det humoristiska i detta där vi nu har en elkostnad som är högre än någonsin. Jag ser framför mig att elbilen kommer inte rulla så mycket på tjänsteresor med dessa elpriser. Frun har en bensinbil så man får nog gå in och kolla på elspot.nu innan man åker. Tror att jag får snällt be frugan om att låna bensinbilen och hon får köra de korta sträckorna med elbilen. Alternativ två är att ha tre bilar där man har diesel, bensin och eldriven bil så man hela tiden kan göra ett val. Man kanske ska fråga grannarna i byn om vi ska en bilpool där det går att välja dagligen beroende på var man ska åka.

Hur som helst och lite kortfattat så behöver vi få lite mer långsiktiga alternativ att jobba med om vi ska få balans på allt. Detta är också inräknat i vårt sätt att jobba med att samla in storsäck. Här set jag att det är vilda western där man ska sälja på spotpriser och tjäna pengar. Det är inte konstigt att man tänker så då vi har denna kortsiktiga tankegång redan från toppnivå. När vi skapar mönster där vi ska elektrifiera vagnparken i företagen och i hushållen så kan man inte straffa varken arbetsgivare eller privatpersoner.

Vad har detta med hållbarhetsbloggen att göra?

Det är en tolkningsfråga men jag anser att det inte är hållbart att köpa elbil som står stilla och vi använder bensinbil istället. Vi har våra stora WMC företag som samlar in storsäckar och sedan säljer plasten till den som betalar mest. Det är inte heller hållbart då det inte ger en lång livscykel. Om vi gör en rimlighetsbedömning på det vi håller på med så brukar rimlighet och hållbarhet gå hand i hand.

Hållbarhetsbloggen

Micael Rahm skriver Hållbarhetsbloggen.

Micael Rahm, vd för Accon Greentech AB, driver Hållbarhetsbloggen.

Vi är medlemmar av:

Accon Greentech är medlem av RISE
Accon Greentech är medlem i Återvinningsindustrierna
Accon Greentech är medlem i Svensk Plastindustriförening
Vi arbetar för en hållbar utveckling med minskad klimatpåverkan, genom återbruk och återvinning av storsäckar för industrin. 

Accon Greentech AB är en del av Accon Group AS.
Tjusby 13
387 93 Borgholm
Sverige
Tlf.: +46 (0)10 498 61 00
E-post: info@accongreentech.se
Webbutveckling: